شرکت بیوایدی، یکی از پیشروهای تولید خودروهای برقی در جهان، پلتفرم جدیدی به نام «پلتفرم فوقالعاده الکترونیکی» را معرفی کرده است. این پلتفرم بر شارژ فوقسریع تمرکز دارد و زمان پر کردن باتری را به سطح سوختگیری خودروهای بنزینی نزدیک میکند. این نوآوری نه تنها سرعت شارژ را افزایش میدهد، بلکه سیستمهای خنککننده پیشرفته و باتریهای پرظرفیت را نیز شامل میشود.
فناوری شارژ مگاواتی بیوایدی با قدرت اوج ۱۰۰۰ کیلووات (۱ مگاوات) عمل میکند و سرعت شارژ را به ۲ کیلومتر در ثانیه میرساند. این سیستم از باتریهایی با ضریب شارژ ۱۰سی بهره میبرد که باتری را از ۱۰ درصد به ۸۰ درصد در تنها ۵ دقیقه پر میکند. خروجی حداکثری ایستگاهها به ۱۳۶۰ کیلووات میرسد و شامل سامانه ذخیره انرژی است تا در مناطق با شبکه برق ضعیف نیز پایدار بماند.

خودروهای سازگار مانند سدان هان ال و شاسیبلند تانگ ال با دو درگاه شارژ مستقیم مجهز شدهاند. این ویژگی اجازه اتصال همزمان به دو شارژر را میدهد و در نبود ایستگاه مگاواتی، سرعت را بهینه میکند. این مدلها با باتری ۸۳.۲ کیلوواتساعتی بلید، برد تا ۷۰۰ کیلومتر (بر اساس استاندارد سیالتیسی) ارائه میدهند. سیستم خنککننده تمام مایع بیوایدی مقاومت داخلی باتری را ۵۰ درصد کاهش میدهد و عمر آن را در دماهای بالا ۳۵ درصد افزایش میبخشد، بدون آسیب به باتری در شارژ سریع.
بیوایدی برنامه دارد شبکه شارژ خود را در بریتانیا گسترش دهد و تا پایان ۲۰۲۶، ۳۰۰ واحد مگاواتی راهاندازی کند. این شبکه برای همه برندها باز است، اما دسترسی آسانتری برای خودروهای بیوایدی فراهم میکند. همچنین، مرکز تحقیق و توسعه در بریتانیا تأیید شده است. در اروپا، این فناوری از ۲۰۲۶ شروع میشود و با مدلهای پلتفرم فوقالعاده الکترونیکی مانند هان ال و تانگ ال هماهنگ است. این نوآوری میتواند نگرانی از زمان شارژ را برای رانندگان خودروهای برقی برطرف کند و پذیرش این فناوری را در بازارهای اروپایی سرعت بخشد.
در مقایسه با استانداردهای فعلی مانند شارژرهای تسلا که نیمی از قدرت بیوایدی را دارند، این سیستم دو برابر سریعتر است. گسترش جهانی آن، از جمله در خاورمیانه، نشاندهنده پتانسیل بینالمللی این فناوری است. با این حال، موفقیت آن به توسعه زیرساختهای محلی بستگی دارد.

در بازارهایی مانند ایران، جایی که خودروهای برقی در حال ورود هستند، چنین فناوریهایی میتوانند تحولآفرین باشند. اگر شرکتهایی مانند بیوایدی بتوانند مستقیماً حضور یابند، نه تنها محصولات پیشرفته عرضه میکنند، بلکه خود به فکر راهاندازی ایستگاههای شارژ، خدمات پس از فروش و اپلیکیشنهای مدیریت انرژی خواهند بود. این حضور مستقیم، سرمایهگذاری و نوآوری را به همراه میآورد و بازار را پویا میکند. اما در مدل کنونی واردات، که اغلب از طریق واسطههای محدود از کشورهای ثالث و بدون پیوند قوی با تولیدکننده اصلی انجام میشود، پیشرفت واقعی حاصل نمیشود. برای بهرهگیری کامل از این فناوریها، نیاز به سیاستهایی است که ورود مستقیم تولیدکنندگان را تسهیل کند و زنجیره تأمین کامل را برقرار سازد.