به گزارش اقتصادآنلاین، علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اجرای پروژه اتصال بیمارستانهای مهم پایتخت به شبکه مترو با هدف تسهیل دسترسی درمانی و ارتقای خدمات امدادی خبر داد.
دسترسی سریع به مراکز درمانی در پایتخت یکی از چالشهایی است که در زمان ترافیک یا وقوع حوادث میتواند سرعت رسیدن اورژانس به بیمارستانها را کاهش دهد.
اکنون سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اتصال یکی از خطوط مترو به بیمارستان امام خمینی خبر داده است؛ مسیری که قرار است بخشی از شبکه تابآوری پایتخت را تقویت کرده و به افزایش سرعت خدماترسانی درمانی کمک کند.
بر اساس این طرح، توسعه حملونقل سطحی و زیرزمینی میتواند نقش مؤثری در تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات درمانی و همچنین کاهش بار ترافیکی و حتی فشار روانی در اطراف مراکز درمانی ایفا کند.
پیوست مدیریت بحران در توسعه خطوط مترو تهران
علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه اتصال بیمارستانهای مهم شهر به خطوط مترو اظهار کرد: در ابتدای این دوره مدیریت شهری با پروژهای تحت عنوان اتصال بیمارستانهای مهم شهر به خطوط مترو مواجه شدیم.
خطوط یک تا هفت مترو در زمان طراحی و اجرا، مطالعات و پیوستهای مرتبط با مدیریت بحران به شکل امروزی را نداشتند، اما در خطوط ۸ تا ۱۱ که در حال احداث هستند، این ملاحظات در مرحله طراحی و ساخت پیشبینی شده است.
اولویت اتصال ۱۱ بیمارستان به شبکه مترو
وی افزود: در آغاز این دوره، اتصال ۱۱ بیمارستان به خطوط مترو در دستور کار قرار گرفت که از میان آنها سه بیمارستان در اولویت اجرا هستند.
بیمارستان امام خمینی(ره) به دلیل ویژگیهای خاص از جمله بزرگترین مرکز درمانی کشور، ارجاعی بودن و برخورداری از تمامی تخصصها و خدمات اورژانسی در اولویت نخست قرار دارد. این مرکز درمانی از گذشته نیز به عنوان بیمارستان مرجع و هزار تختخوابی شناخته میشود.
اتصال ریلی بیمارستان امام خمینی در اولویت نخست
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در صورت تکمیل این پروژه، اتصال این بیمارستان از طریق خط ۷ مترو برقرار خواهد شد. البته این محدوده از نظر دسترسی در مجاورت چند خط مترو از جمله خطوط ۲، ۴، ۶ و ۸ نیز قرار دارد و ایستگاه مدافعان سلامت نیز در نزدیکی این شبکه ارتباطی واقع شده است.
تونل نجات زیر پایتخت؛ تحول در امداد شهری
نصیری با اشاره به اضافه شدن یک شیوه جدید خدماترسانی گفت: در صورت بهرهبرداری از این طرح، شهروندان تهرانی از یک مدل جدید خدمات امدادی بهرهمند خواهند شد؛ به گونهای که علاوه بر آمبولانس، موتورلانس، اتوبوسآمبولانس و بالگرد اورژانس، خدمات مترویی نیز بهعنوان یک شیوه جدید حمل بیماران و مصدومان در شرایط عادی و اضطراری به مجموعه اورژانس پیشبیمارستانی اضافه خواهد شد.
وی تصریح کرد: در شرایط بحرانی مانند زلزله، ریزش ساختمان یا حوادث گسترده، میتوان بدون وابستگی به شبکه حملونقل سطحی و درگیر نشدن با ترافیک یا محدودیتهای جوی، از شبکه ایمن مترو برای انتقال مصدومان، مجروحان و بیماران استفاده کرد؛ موضوعی که در شرایط مصدومان انبوه اهمیت ویژهای دارد.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: در تونل در حال احداث، امکان عبور همزمان دو دستگاه آمبولانس جدید اورژانس با ابعاد بزرگتر نیز وجود دارد و این آمبولانسها میتوانند مصدومان را از ایستگاه مدافعان سلامت تحویل گرفته و به مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) منتقل کنند. همچنین در صورت نیاز، امکان ارجاع بیماران از این مرکز به سایر مراکز درمانی نیز فراهم خواهد بود.
پیشرفت ۵۰ درصدی حفاری تونل اتصال مترو
در همین راستا، نعمتالله فروزانپور، مدیرعامل شرکت مترو تهران درباره عملیات حفاری تونل گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از عملیات حفاری تونل اتصال انجام شده و این پروژه بهطور میانگین حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
با توجه به اهمیت این پروژه در افزایش دسترسی به خدمات درمانی و نقش آن در مدیریت بحران، مسئولان شهری بر ضرورت اتصال مراکز درمانی به شبکه حملونقل ریلی تأکید دارند و جزئیات روند انتخاب بیمارستانها و نحوه اتصال آنها به خطوط مترو همچنان در حال بررسی و اجراست.
