به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی اصغری ظهر یکشنبه در چهارمین جلسه شورای راهبری تحول اداری، بر سه محور کلیدی تفکر سیستمی، انسجام در فرآیندها و ساماندهی منابع انسانی تأکید و اظهار کرد: این مؤلفهها لازمه تحقق بهرهوری واقعی در مدارس است.
وی با بیان اینکه مدیریت اثربخش زمانی ممکن است که همه اجزای نظام آموزشی در پیوستگی منطقی و هدفمند عمل کنند، عنوان کرد: تفکر سیستمی، انسجام در فرآیندها و ساماندهی منابع انسانی، سه محور کلیدی برای تحقق این هدف هستند.
وی با اشاره به لزوم فاصلهگیری از روشهای سنتی، افزود: باید بر دادهمحوری و تحلیل واقعیات میدانی تکیه کنیم. همیشه نسخهای بهتر برای اداره نظام آموزشی وجود دارد، به شرط آنکه حاضر باشیم عادتهای ناکارآمد را کنار بگذاریم و به سمت روشهای نوین و علمی حرکت کنیم.
تأکید بر یکپارچهسازی اطلاعات و ارزیابی عملکرد مدیران
مدیرکل آموزش و پرورش استان، یکی از موانع بهرهوری را ناهماهنگی اطلاعاتی میان بخشهای مختلف اداری عنوان کرد و گفت: اطلاعات و فرمهایی که به مدارس ارسال میشود، باید ابتدا در سطح ادارهکل یکپارچهسازی شده و سپس به صورت هدفمند و دقیق ارسال گردد. این امر باعث صرفهجویی در زمان مدیران و تمرکز بیشتر آنان بر هدایت آموزشی مدرسه خواهد شد.
اصغری با بیان اینکه تفکر سیستمی شرط بنیادین مدیریت راهبردی است، خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد مدیران نیز باید بر اساس همین نگرش انجام شود. مدیری که از دید کلنگر و هدفمند برخوردار نباشد، قادر به تصمیمسازیهای مؤثر نخواهد بود.
وی بهرهوری را حاصل انجام درستِ کار درست دانست و تصریح کرد: صرف انجام کار، ملاک بهرهوری نیست. باید یاد بگیریم چگونه کارهای خوب را با کیفیت بالا انجام دهیم. این دیدگاه باید در تمام سطوح اجرایی آموزش و پرورش نهادینه شود.
طراحی شاخصهای دقیق برای ارزیابی عملکرد مدارس
مدیرکل آموزش و پرورش استان بر ضرورت طراحی شاخصهای دقیق و سنجشپذیر برای ارزیابی عملکرد مدارس تأکید کرد و گفت: مفاهیمی چون ارتباط مؤثر، انگیزش و رفاه شغلی باید با ابزارهای معتبر علمی سنجیده شوند.
اصغری در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم توانمندسازی معلمان و مدیران تأکید کرد و افزود: معلمان و مدیران ما باید با جدیدترین روشهای آموزشی و مدیریتی آشنا شوند. این امر نه تنها کیفیت آموزش را افزایش میدهد، بلکه باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها نیز خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تحول در نظام آموزشی نیازمند عزم جدی و همکاری همه جانبه است. با اتکا به تفکر سیستمی و روشهای نوین، میتوانیم آموزش و پرورش استان را به سطحی بالاتر برسانیم و آیندهای روشن برای دانشآموزانمان رقم بزنیم.