طراحی شاخص‌های دقیق برای ارزیابی عملکرد مدارس در قزوین

طراحی شاخص‌های دقیق برای ارزیابی عملکرد مدارس در قزوین

به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی اصغری ظهر یکشنبه در چهارمین جلسه شورای راهبری تحول اداری، بر سه محور کلیدی تفکر سیستمی، انسجام در فرآیندها و ساماندهی منابع انسانی تأکید و اظهار کرد: این مؤلفه‌ها لازمه تحقق بهره‌وری واقعی در مدارس است.

وی با بیان اینکه مدیریت اثربخش زمانی ممکن است که همه اجزای نظام آموزشی در پیوستگی منطقی و هدفمند عمل کنند، عنوان کرد: تفکر سیستمی، انسجام در فرآیندها و ساماندهی منابع انسانی، سه محور کلیدی برای تحقق این هدف هستند.

وی با اشاره به لزوم فاصله‌گیری از روش‌های سنتی، افزود: باید بر داده‌محوری و تحلیل واقعیات میدانی تکیه کنیم. همیشه نسخه‌ای بهتر برای اداره نظام آموزشی وجود دارد، به شرط آنکه حاضر باشیم عادت‌های ناکارآمد را کنار بگذاریم و به سمت روش‌های نوین و علمی حرکت کنیم.

تأکید بر یکپارچه‌سازی اطلاعات و ارزیابی عملکرد مدیران

مدیرکل آموزش و پرورش استان، یکی از موانع بهره‌وری را ناهماهنگی اطلاعاتی میان بخش‌های مختلف اداری عنوان کرد و گفت: اطلاعات و فرم‌هایی که به مدارس ارسال می‌شود، باید ابتدا در سطح اداره‌کل یکپارچه‌سازی شده و سپس به صورت هدفمند و دقیق ارسال گردد. این امر باعث صرفه‌جویی در زمان مدیران و تمرکز بیشتر آنان بر هدایت آموزشی مدرسه خواهد شد.

اصغری با بیان اینکه تفکر سیستمی شرط بنیادین مدیریت راهبردی است، خاطرنشان کرد: ارزیابی عملکرد مدیران نیز باید بر اساس همین نگرش انجام شود. مدیری که از دید کل‌نگر و هدفمند برخوردار نباشد، قادر به تصمیم‌سازی‌های مؤثر نخواهد بود.

وی بهره‌وری را حاصل انجام درستِ کار درست دانست و تصریح کرد: صرف انجام کار، ملاک بهره‌وری نیست. باید یاد بگیریم چگونه کارهای خوب را با کیفیت بالا انجام دهیم. این دیدگاه باید در تمام سطوح اجرایی آموزش و پرورش نهادینه شود.

طراحی شاخص‌های دقیق برای ارزیابی عملکرد مدارس

مدیرکل آموزش و پرورش استان بر ضرورت طراحی شاخص‌های دقیق و سنجش‌پذیر برای ارزیابی عملکرد مدارس تأکید کرد و گفت: مفاهیمی چون ارتباط مؤثر، انگیزش و رفاه شغلی باید با ابزارهای معتبر علمی سنجیده شوند.

اصغری در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم توانمندسازی معلمان و مدیران تأکید کرد و افزود: معلمان و مدیران ما باید با جدیدترین روش‌های آموزشی و مدیریتی آشنا شوند. این امر نه تنها کیفیت آموزش را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افزایش انگیزه و رضایت شغلی آن‌ها نیز خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تحول در نظام آموزشی نیازمند عزم جدی و همکاری همه جانبه است. با اتکا به تفکر سیستمی و روش‌های نوین، می‌توانیم آموزش و پرورش استان را به سطحی بالاتر برسانیم و آینده‌ای روشن برای دانش‌آموزانمان رقم بزنیم.