یک بسته گذار برای کلاس اولی‌ها در مدارس طراحی و اجرا شود

یک بسته گذار برای کلاس اولی‌ها در مدارس طراحی و اجرا شود
دکتر فریبرز درتاج، رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران، عضو شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی ایران و استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با «جوان» چهار توصیه کلیدی برای مدارس و معلمان دارد و پیشنهاد می‌دهد: یک بسته گذار برای پایه اول شامل روز آشنایی، جلسه والد – معلم و برنامه SEL در هشت تا ۱۲ هفته اول طراحی شود. آموزش ضمن خدمت برای معلمان در زمینه شناسایی اضطراب و به‌کارگیری فعالیت‌های بازی‌محور، ایجاد سازوکار‌های ساده مشارکت والدین. مثل کانال‌های اطلاع‌رسانی منظم و کارگاه‌های کوتاه و گروه‌بندی انعطاف‌پذیر و مداخلات جبرانی کوتاه‌مدت برای کودکانی که نیاز‌های ویژه دارند، همراه با پایش رشد اجتماعی– عاطفی از جمله این موارد است. گفت‌و‌گو با وی را در ادامه می‌خوانید.

به نظر شما چرا ورود به پایه اول برای کودکان و والدین یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی تحصیلی است؟
ورود به پایه اول را می‌توان یک «گذار رشدی و ساختاری» دانست. کودک از محیطی نسبتاً بازی‌محور و خانواده‌محور وارد فضایی رسمی‌تر می‌شود که در آن انتظار می‌رود عملکرد داشته باشد، از قوانین جمعی پیروی و با همسالان و بزرگسالان جدید به صورت منظم تعامل کند. در همین دوره است که معیار‌های هویتی، یعنی همان «خود دانش‌آموز بودن»، مهارت‌های تنظیم عاطفی و توجه، الگو‌های رفتار اجتماعی و انتظارات آموزشی پایه‌گذاری می‌شوند. بنابراین تجربه‌های آغازین می‌توانند مسیر سازگاری اجتماعی، انگیزش تحصیلی و موفقیت آکادمیک کودک را برای سال‌های آینده تسهیل یا دشوار کنند. تحقیقات نیز نشان داده‌اند اگر در همین مقطع حمایت و مداخلات مناسب ارائه شود، می‌توان از بروز اضطراب، افت عملکرد و مشکلات سازگاری پیشگیری کرد.