• ۱۴۰۴-۰۹-۲۷
  • چرا بعضی جریمه های رانندگی حذف نمی شوند؟

    چرا بعضی جریمه های رانندگی حذف نمی شوند؟

    شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که با وجود پرداخت جریمه رانندگی، پس از مدتی متوجه شوید آن جریمه هنوز از حسابتان در سامانه‌های پلیس حذف نشده است. با توجه به جریمه سنگین دیرکرد بسیاری از خلافی‌ها، نظیر دو برابر شدن جریمه ورود غیرمجاز به طرح ترافیک، این موضوع ممکن است نگران‌کننده باشد. در حالی که در بسیاری از موارد، این مشکل ناشی از نقص‌های سیستمی و بانکی است و جای نگرانی ندارد، در مواردی نیز، موانع حقوقی و قانونی وجود دارند که پیگیری آن‌ها ضروری است.

    در ادامه، مهم‌ترین دلایل عدم حذف برخی از جرائم رانندگی را بررسی کرده و یک راه‌حل ساده و دقیق برای استعلام، پرداخت و اطمینان از تسویه کامل جریمه در سامانه‌های پلیس معرفی می‌کنیم

    ۶ علت عدم حذف جریمه رانندگی از سامانه پلیس

    پیش از هر چیز، توصیه می‌کنیم حداقل هر ماه میزان خلافی خودروی خود را از سامانه‌های معتبر استعلام کنید. به‌این‌ترتیب، امکان پیگیری جرائم حذف‌نشده یا قبوضی که به‌اشتباه برای شما صادر شده‌اند ساده‌تر خواهد بود. در غیر این صورت، مبلغ کل خلافی ممکن است افزایش یابد و این موضوع می‌تواند بر نمره منفی گواهینامه نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد. پرداخت خلافی خودرو با شناسه قبض و شناسه پرداخت به‌طرق مختلف نظیر سامانه‌های دولتی و خصوصی مانند آیتول امکان‌پذیر است. با این مقدمه، ۶ دلیل اصلی عدم حذف جریمه از سامانه‌های دولتی را بررسی می‌کنیم:

    1. مشکلات سیستمی سامانه پلیس راهور

    مشکلات سیستمی سامانه پلیس راهور

    سامانه دولتی استعلام و پرداخت خلافی خودرو، راهور ۱۲۰ نام دارد. این سامانه در حقیقت آنلاین نیست و داده‌های پلیس راهور را با تاخیری حداقل ۴۸ ساعته ثبت می‌کند. بنابراین، در این بازه ممکن است خلافی شما همچنان در سیستم باقی بماند. از سوی دیگر، مشکلات ارتباطی پایگاه داده پلیس راهور، دوربین‌ها، سرورها و خود سامانه راهور ۱۲۰ هم گاهی سبب عدم حذف به‌موقع جریمه از حساب کاربری مالکان خودرو می‌شوند.

    2. اختلال در ارتباط بانک با سامانه پلیس

    حتی اگر تراکنش شما هنگام تسویه جریمه از طریق درگاه‌های آنلاین یا خودپردازها کامل شده باشد، گاهی ارتباط سامانه بانک مرکزی با پلیس راهور مختل می‌شود. به این ترتیب، داده‌های تراکنش شما با تاخیر به سامانه پلیس منتقل شده یا اصلا منتقل نمی‌شوند. به‌خصوص اگر بعد از گذشت یک هفته مبلغ به حساب شما بازنگشت و جریمه هم از سیستم حذف نشد، باید موضوع را ابتدا از پشتیبانی سامانه پلیس و سپس از بانک پیگیری کنید.

    3. پرداخت جریمه از درگاه نامعتبر

    در مواردی درگاه پرداختی که برای تسویه جریمه انتخاب کرده‌اید، معتبر یا امن نبوده و در نتیجه پولی هم به حساب پلیس واریز نخواهد شد. در این موارد معمولا کد پیگیری تراکنش را هم دریافت نمی‌کنید. استفاده از سامانه‌های نامعتبر یا مرورگرهای ناامن مهم‌ترین دلایل این موضوع هستند.

    4. اعتراض به خلافی

    اگر برای یک جریمه ثبت اعتراض کرده باشید، حذف آن از سامانه‌های پلیس معمولا مدت بیشتری طول می‌کشد. دلیل این موضوع، نیاز پلیس به بررسی‌های تکمیلی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی است. همچنین، اعتراض به جریمه خودرو به‌معنای حذف خودکار آن نیست و تا زمان اعلام نتیجه، سابقه تخلف در سیستم باقی خواهد ماند.

    5. عدم هماهنگی سامانه های مختلف

    در مورد برخی هزینه‌های خودرو مانند عوارض آزادراهی یا شهرداری، سامانه‌های دولتی مختلفی نظیر شهرداری، پلیس و وزارت راه باید با یکدیگر هماهنگ باشند. تاخیر یا اختلال در یکی از این سامانه‌ها می‌تواند باعث شود سابقه جریمه با وجود پرداخت آن حذف نشود.

    6. تاخیر در حذف جریمه های دوبرگی و دوربینی

    جریمه دوبرگی، جریمه‌ای است که دو نسخه از آن در سیستم پلیس ثبت شده و بنابراین حذف آن هم باید طی دو مرحله صورت گیرد. بنابراین، تا حذف هر دو نسخه ممکن است همچنان آن را در حساب کاربری خود ببینید. از سوی دیگر، به گفته پلیس، جریمه‌های ثبت‌شده با دوربین به دلیل جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی با تاخیر بیشتری از سیستم حذف می‌شوند.

    بهترین روش برای اطلاع از حذف جریمه

    در بسیاری از موارد پس از پرداخت جریمه، سابقه آن نیز از حساب کاربری شما در سامانه پلیس طی مدت حداکثر یک هفته پاک می‌شود. بااین‌حال، در مواردی مشکل جدی‌تر بوده یا پرداخت اساسا انجام نشده است. به‌خصوص اگر مهلت پرداخت جریمه نزدیک باشد، این موضوع ممکن است سبب نگرانی از صدور جریمه تاخیر شود. در حالی که سامانه‌های دولتی در این زمینه چندان قابل‌اعتماد عمل نمی‌کنند، برخی سامانه‌های خصوصی برای رفع این نگرانی وارد عمل شده‌اند. یک نمونه شاخص در این زمینه، پلتفرم آیتول (itoll) است.

    آیتول یک سامانه هوشمند خدمات خودرویی است که از مهم‌ترین خدمات آن می‌توان به امکان استعلام و پرداخت آنی همه بدهی‌های خودرو یا خلافی، استعلام نمره منفی گواهینامه ، خرید و استعلام بیمه و پیگیری اسناد و مدارک خودرو اشاره کرد. بخش خدمات پرداخت خلافی این سامانه، جزئیات کاملی از هر جریمه مانند زمان، مکان، نوع تخلف و … را در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانند برای پیگیری‌های بعدی مفید باشند.

    نکته مهم دیگر این است که اگر جریمه‌ای را از طریق آیتول پرداخت کنید و این سامانه آن را تسویه‌شده نشان دهد، به این معناست که جریمه شما قطعا از سامانه پلیس حذف شده است. همچنین جریمه‌های نیازمند به پیگیری‌های خاص و نیز دلیل عدم تسویه جریمه نیز به کاربر نشان داده می‌شوند.

    نحوه پرداخت و استعلام خلافی خودرو در آیتول

    نحوه پرداخت و استعلام خلافی خودرو در آیتول

    برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو در آیتول به ثبت‌نام یا احراز هویت نیازی نیست. برای این منظور کافی است مراحل زیر را طی کنید:

    1. وارد وب‌سایت یا اپلیکیشن آیتول شوید.
    2. از بخش «خدمات پرداخت» روی «خلافی خودرو» کلیک کنید.
    3. تیک گزینه «با کدملی و شماره موبایل مالک خودرو» را بزنید.
    4. اطلاعات لازم را وارد نمایید.
    5. روی دکمه «استعلام خلافی خودرو» کلیک کنید.

    پس از بررسی همه سوابق خلافی، روی هریک کلیک کرده و جزئیات آن را مشاهده نمایید. امکان پرداخت موردی یا تجمیعی همه جرائم نیز وجود دارد.

    جمع‌بندی

    مشکلات سیستمی سامانه پلیس راهور و عدم هماهنگی آن با دیگر سامانه‌های دولتی، اختلالات بانکی، پرداخت از درگاه نامعتبر و برخی ملاحظات امنیتی پلیس، از مهم‌ترین دلایل عدم حذف جرائم پرداخت‌شده در سیستم پلیس هستند. برای اطمینان از تسویه جریمه‌های پرداخت‌شده خود و استعلام دقیق وضعیت هریک از آن‌ها، توصیه می‌شود فرآیند پرداخت را از سامانه آیتول انجام دهید.