با ورود ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به پرونده الزامات سلامت دیجیتال، سازمان غذا و دارو ملزم شده است تکالیف قانونی و مصوبات اجرا نشده در این حوزه را عملیاتی کند؛ اقدامی که فعالان این اکوسیستم آن را گامی مهم برای پایان دادن به بلاتکلیفی پلتفرمهای سلامت میدانند.
مهدی خدادادی، رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال سازمان نظام صنفی رایانهای استان تهران، اعلام کرد که موضوع پروندههای مرتبط با سلامت دیجیتال از سال گذشته در دستور کار ستاد تسهیل قرار گرفته است. به گفته او، این موضوع طی ماههای گذشته در چندین جلسه کارشناسی و کمیتههای فرعی بررسی شد و در نهایت هفته گذشته در جلسه کمیته اصلی ستاد، تصمیمگیری نهایی درباره آن انجام شده است.
الزام سازمان غذا و دارو به اجرای تکالیف قانونی
خدادادی با اشاره به ساختار ستاد تسهیل گفت این نهاد به دلیل حضور نمایندگانی از سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه ماهیتی فراقوهای دارد. او همچنین تأکید کرد که بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تصمیمات این ستاد لازمالاجرا است و تخطی از آنها میتواند با پیگرد قانونی همراه شود.
به گفته رئیس کمیسیون سلامت دیجیتال نصر تهران، در جلسه اخیر مصوبه جدیدی تصویب نشده و تمرکز اصلی بر این بوده است که سازمان غذا و دارو به اجرای همان تکالیفی که پیشتر در قوانین و مصوبات مختلف برای آن تعیین شده، ملزم شود.
مصوبات مقرراتزدایی که اجرا نشدند
خدادادی با انتقاد از رویکرد پیشین نسبت به پلتفرمهای حوزه سلامت دیجیتال گفت پیش از این نیز دستورالعملها و مصوبات مرتبط با این حوزه در هیئت مقرراتزدایی تصویب شده بود، اما در مرحله اجرا با چالش و موانع مواجه شدند.
او توضیح داد برخی از این موضوعات حتی در دیوان عدالت اداری نیز مطرح شده اما در نهایت هیچیک از مصوبات و دستورالعملهای مربوط ابطال نشدهاند. با این حال، به گفته او با وجود این مصوبات، در عمل اقدامی برای جلوگیری از ترک فعل سازمان غذا و دارو صورت نگرفت و همین مسئله باعث شد موضوع به ستاد تسهیل ارجاع داده شود.
خدادادی در پایان ابراز امیدواری کرد ورود این نهاد بتواند روند اجرای مصوبات را تسریع کند. به گفته او، با توجه به اینکه تلاشهای پیشین در هیئت دولت، وزارت اقتصاد و مجلس به نتیجه مشخصی نرسیده است، اکنون باید دید آیا ستاد تسهیل با ضمانت اجرایی خود میتواند این پرونده را به مسیر اجرا بازگرداند یا خیر.
