به گزارش خبرنگار مهر، مهدی مرتضوی صبح شنبه در گردهمایی مشترک شورای معاونان اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستانهای خراسان جنوبی با اشاره به گردهمایی اخیر شورای معاونین وزارتخانه، بر لزوم برگزاری جلسات متناظر در شهرستانها برای تقویت انسجام مدیریتی تأکید کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه «قویترین حافظهها از کمرنگترین جوهرها ضعیفتر است»، مستندسازی و پیگیری مصوبات را امری ضروری دانست و افزود: در نشست ملی وزارتخانه که با حضور وزیر آموزشوپرورش برگزار شد، استان خراسان جنوبی به نمایندگی از قطب ۴ (شامل استانهای خراسان جنوبی، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان) دیدگاهها و راهکارهای خود را در سه محور پیشنهادها، نقاط قوت و ضعف، و الگوی مدرسه تراز ارائه کرد.
مرتضوی با اشاره به تأکید وزیر مبنی بر تداوم فعالیتهای آموزشی در هر شرایطی، اظهار داشت: آموزشوپرورش باید برای مواجهه با بحرانهایی نظیر قطعی انرژی، آسیبهای فیزیکی مدارس یا مشکلات اسکان فرهنگیان آمادگی کامل داشته باشد و در همین راستا، ۱۴ کارگروه پدافندی در استان تشکیل شده است.
مدیرکل آموزشوپرورش خراسان جنوبی، با قدردانی از برگزاری مطلوب آزمونهای سراسری، تیزهوشان و اجرای پویشهای تحصیلی، تحقق «مدرسه تراز» را مستلزم برنامهریزی دقیق، تحلیل شواهد، اقدام، ارزیابی و بازنگری دانست و افزود: بدون برنامهریزی، فعالیتها به سرانجام نمیرسند.
وی از اجرای یک مدل مشارکتی جهادی در بیرجند با همکاری سپاه انصارالرضا و انجمن اولیا و مربیان خبر داد که طی آن، والدین توانمند بهصورت داوطلبانه در مدارس کمبرخوردار خدمات رایگان ارائه کردند؛ اقدامی که مصداق واقعی «مدرسه کانون تربیت معلم» در سند تحول بنیادین است.
مرتضوی با اشاره به اینکه تنها ۳۵ روز کاری تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده، تصریح کرد: باید از تمام ظرفیتها اعم از نیروی انسانی، تجهیزات، خیرین و خانوادهها برای پیشبرد امور استفاده شود. هنر مدیریت این است که حتی در شرایط کمبود بودجه نیز کارها پیش برود.
وی در پایان با تأکید بر لزوم مطالعه دقیق سند تحول بنیادین، گام دوم انقلاب، و مواد ۸۸ تا ۹۲ برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: اولویت همه مدیران، کلاس درس، معلم و دانشآموز است و تمامی برنامهها باید با پیوست کلاسی اجرا شوند.
در این نشست، اولویتهای مهمی برای آغاز سال تحصیلی از جمله: ثبتنام بهموقع دانشآموزان، بهویژه در پایههای اول، هفتم و دهم؛ ثبت و تحویل بهموقع کتب درسی؛ ساماندهی نیروی انسانی و مدیریت منابع موجود؛ تقویت مدارس دولتی، شبانهروزی و استثنایی؛ ایمنسازی تجهیزات ورزشی؛ راهاندازی پژوهشسراها و توسعه متوازن رشتهها؛ استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی و رسانهها مانند شاد و مدرسه تلویزیونی و آمادگی برای اجرای پروژه مهر و نهضت ملی مدرسهسازی مطرح شد.