الهام شریفی در گفتگو با خبرنگار مهر، با تسلیت محرم و با اشاره به اینکه «حماسه» از حیث لغوی به معنای شدت، صلابت، شجاعت و حمیت است و در قالبهای مختلف شعری و نثری یا اتفاقات و شخصیتها بروز و ظهور مییابد، اظهار کرد: روح حماسی همواره در سپاه حق از صدر اسلام تا کنون پابرجا بوده و مصادیق آن را در متون تاریخی هم مربوط به دوران حیات پیامبر (ص) و ائمه (ع) و هم پس از آن میتوانیم مطالعه کنیم.
مدرس حوزه و دانشگاه در چهارمحال و بختیاری با ذکر اینکه سپاه اسلام در طول تاریخ هرگز خدعه نکرده و جنگ راه نینداخته است، ادامه داد: اگر هم جنگی بوده با هدف دفاع از دین صورت گرفته است. به فرموده مقام معظم رهبری، دوران بزن و در رو تمام شده و دشمن باید پاسخ جنایتهای خود را دریافت کند همچنان که تا کنون اینچنین بوده است.
شریفی بیان کرد: در منطق اهل باطل، انسانها سپر انسانی جبهه باطل قرار میگیرند تا او به مطامع و منافع خود دست یابد همچنان که امروز وضعیت اسفبار مردم غزه پیش روی چشمان ماست و رژیم منحوس در این سرزمین با گرسنگی و تشنگی دادن به مردم، دست به نسل کشی میزند.
شخصیت حماسی سیدالشهدا (ع)
وی با تأکید بر اینکه برخی شخصیتها در طول تاریخ اسلام بعد حماسی یافتند، ادامه داد: حضرت سیدالشهدا (ع) در کربلا و صحنه عاشورا یک شخصیت حماسی هستند و این جنبه حضرت باید در این برهه از حیاتشان مدنظر قرار گیرد.
شریفی با یادآوری اینکه حماسه حسینی (ع) یک حماسه قومی و نژادی نیست، توضیح داد: یعنی ایشان با اهداف قومیتی دست به قیام نزدند بلکه جنس حماسه حسینی معطوف بر انسانیت است و گفتار و عمل ایشان و نیز آنچه در میدان اتفاق افتاد، مؤید این حماسه و مقاومت، غیرت و مردانگی و شجاعت است.
وی با اشاره به اینکه حماسه امام حسین (ع) از مرزهای خویش و قومی عبور میکند، افزود: برخیها القا میکنند که قیام اباعبدالله و حادثه کربلا یک موضوع عربی و بین دو قوم عرب شکل گرفته است لذا به ما ایرانیها مرتبط نیست در حالیکه فلسفه حماسه ایشان، اساساً انسانی و بشری و ناظر به همه بشریت است.
شریفی با تأکید بر اینکه قیام اباعبدالله (ع) از لحاظ شدت حماسی بودن و علو درجات انسانی بینظیر است، بیان کرد: این قیام کاملاً انسانی بوده و به گفته شهید مطهری، حسین (ع) سرود انسانیت هستند.
۲ چهره ظلمانی و نورانی حادثه کربلا
این مدرس حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه حادثه کربلا به تعبیر شهید مطهری ۲ چهره ظلمانی و نورانی دارد، بیان کرد: ما در روضه حضرت حاضر میشویم تا بُعد حماسی و نورانی شخصیت ایشان را بشناسیم. هر انسانی بسته به نوع نگاهش به حادثه کربلا میتواند ابعاد ظلمانی یا نورانی این واقعه را برداشت کند.
شریفی اضافه کرد: در بُعد ظلمانی و تاریک واقعه کربلا جز آتش زدن خیمهها، کشتار و تاراج، سر از بدنها جدا کردن، اسب بر پیکرها تازاندن، تازیانه زدن زنان و کودکان و … نمیبینیم اما طبیعتاً این محافل عظیم و باشکوه حسینی (ع) برای گریه بر شهدا و این ابعاد تاریک حادثه نیست بلکه مسئلهای بالاتر و عالیتر را باید مدنظر قرار بدهیم. اگرچه این حادثه از حیث جنایی و غیربشری بودن در عالم نظیر ندارد، هر چند در عصر حاضر رژیم صهیونی روی جنایتکاران را سفید کرده است و جنایات بیسابقه را مرتکب میشود.
وی با بیان اینکه حادثه کربلا از حیث جنایی یک صفحه تاریک و ظلمانی در تاریخ بشریت است، افزود: در این صفحه از کربلا قهرمان ماجرا کسی است که میتازد و میکشد و نابود میکند لذا در روز عاشورا بعد از قتل عام حرم اهل بیت اباعبدالله (ع)، یزیدیان شیپور قهرمانی زدند و شادی و هلهله کردند و حتی روزه شکر گرفتند زیرا در ظاهر توانستند سپاه سیدالشهدا (ع) را شکست دهند.
واقعه کربلا تجلیگر حق است
شریفی اظهار کرد: با این حال در چهره نورانی و عالی واقعه کربلا، صحبت از رثا و مصیبت نیست بلکه حضرت اباعبدالله (ع) و تکتک خویشان و یاران ایشان قهرمانان این واقعه هستند و زنان و کودکان اسیر کربلا و نیز سرداران و مبارزان، همه حماسهآفرین هستند. در این نگاه، کربلا تجلیگر حق و نورانیت بوده و انسانیت و شجاعت و غیرت را در صفحه نورانی این برهه از تاریخ برای همیشه ماندگار میکند.
وی با تأکید بر اینکه در روضهها و هیئتها باید به این ساحت ملکوتی و نورانی کربلا پرداخته شود، افزود: جمله «ما رایت الا جمیلا» از زبان حضرت زینب (س) مؤید همین چهره نورانی و عالی کربلاست که این بانوی بزرگوار در اوج مصیبت و عزا، تأکید دارند که جز زیبایی چیزی ندیدم. قطعاً سر از بدن جدا کردن، اسب بر پیکرها تازاندن یا آتش زدن خیمهها و … زیبا نیست بلکه ایشان به جنبه ملکوتی و حماسی کربلا اشاره دارند و همگان را توجه میدهند.
توجه به ملکوت شخصیتهای کربلا
شریفی با یادآوری اینکه شهدای کربلا قربانی مسیر حق و حقیقت و مبارزه با ظلم و کفر شدند، گفت: آنان تا پای جان و تحمل صدها ضربه شمشیر ایستادگی کردند تا امر الهی بر زمین نماند و اینها جنبه زیبای واقعه کربلاست.
وی با ذکر اینکه اگر بخواهیم با نگاه رثایی حادثه کربلا را بنگریم قهرمان ما یزید و شمر و سپاه بنی امیه خواهند بود، افزود: اما ملکوت شخصیتهای کربلا را اگر درک کردیم و صفحه حماسی آن را اگر دیدیم، قطعاً درک خواهیم کرد که حسین (ع) یک جسم نیست که با شهادت از بین برود و فراموش شود بلکه یک مکتب و اندیشه بوده و همواره ماندگار است.
شریفی گفت: تربت امام حسین (ع) کعبه آمال همه عاشقان است و یزید و یزیدیان با به شهادت رساندن ایشان و یارانشان دچار اشتباه بزرگی شدند و نقشه آنها نتوانست یاد و نام اهل بیت (ع) را در اذهان و قلوب از بین ببرد بلکه برای همیشه ماندگار ساخت.